måndag 19 december 2011

dräkter

I min mening är det stor skillnad på en dräkt och flera plagg som bärs tillsammans.
Med en dräkt vill man berätta någonting om personen som bär den, om han/hon var fattig heller rik o,s,v
En dräkt måste också skapaett harmoniskt intryck, de olika delarna måste matcha varandra.
det jag har på mig på bilderna är någonslags mellanting.

 Först ut är en dräkt som är syd för att passa tidigt 1300-tal, allting är handsytt, brokorna, skjortan och coifen är sytt i oblekt linne, resten är sytt i ylle.
dräkten består av de redan nämnda underkläderna, en kjortel (som borde gjorts lite längre) liknande den bockstensmannen bar, hosor, en bockstensmantel, och på huvudet har jag en pillerburk, det enda dräkt
tillbehör jag saknar är det där förbaskade skäget som vägrar att växa ut ordentligt.




här är minna vikingakläder, en närmare redogjörelse om vad jag har på mig orkar jag inte ge er, om de inte någon frågar efter det.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar